ایمیل یک وسیله ارتباطی کم هزینه و قدرتمند است که در تجارت جهت بازاریابی کالا و خدمات، ارائه سرویس به مشتریان و همچنین بازدهی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. اگر چه رسمیت ایمیل از نامه های تجاری کمتر است، با این حال نباید از مزایای آن که همانا سرعت و هزینه ناچیز آن است غافل شد.

 

ایمیل در فعالیتهای اقتصادی

 

بازاریابی با ایمیل:

بازاریابی با ایمیل، اقتصادی ترین روش بازاریابی است که در آن ارتباط با مشتریان هدف، در کوتاهترین زمان ممکن برقرار می گردد. همچنین مشتریان این امکان را دارند تا با ارسال مجدد ایمیل به دوستان، همکاران و آشنایانشان به شما در بازاریابی کمک کنند.

خدمات دهی به مشتریان:

تصور نمایید کالایی را به مشتری فروخته اید و مشتری از شما دستورالعمل نصب و استفاده از آن کالا را می خواهد. حال مشتری باید چند روز صبر کند تا بسته پستی حاوی اطلاعات به دست او برسد؟ و یا چند برگ از کاغذ فکس خود را صرف دریافت کاتالوگ بی کیفیت فکس شده نماید؟

با استفاده از پست الکترونیک در کوتاهترین زمان ممکن (حداکثر چند دقیقه) مشتری شما یک کاتالوگ با کیفیت عالی دریافت می نماید و شما هم هزینه ای برای چاپ و انتشار این کاتالوگ پرداخت نکرده اید!

بازدهی بالا در کار:

همیشه جهت ابلاغ یک دستورالعمل و یا رویه کاری، نیازی به صدور نامه های اداری نیست. به راحتی دستورالعملها و همچنین موارد مرتبط با کار را به راحتی از طریق پست الکترونیک در سازمانتان منتشر نمایید.

آیا استفاده از ایمیلهای رایگان برای مصارف تجاری امری مناسب است؟

در موارد متعددی دیده می شود که از ایمیل آدرس ها بر روی سرورهای Yahoo، Gmail، Hotmail و ... برای مصارف تجاری استفاده می شود.

واقعیت امر اینست که یک سرویس دهنده رایگان ایمیل همان خدماتی را به شما ارائه می دهد که سرویس دهنده های تجاری در اختیار شما می گزارند، به غیر از یک مورد: حس اعتماد در مخاطب.

سرویسهای رایگان ایمیل همیشه در فضای مجازی در دسترس همگان است تا به فراخور نیازهایشان از آن استفاده نمایند. لذا به هیچ عنوان نشانگر یک گروه، سازمان و یا حتی فردی که فعالیت اقتصادی انجام می دهد نمی باشند.

از یک نوجوان 13 ساله تا بزرگسالان، همه و همه با هر عنوانی می توانند اکانت ایمیل ایجاد کرده و از آن استفاده نمایند.

این امر باعث می شود که مشتریان شما نتوانند به ایمیلهایی که از این سرویسها ارسال می شود اعتماد کرده و منبع آن را به درستی تشخیص دهند.

به علاوه ایمیلی که مثلا از سرویس Yahoo ارسال می شود، نمایانگر آن شرکت است و نه شرکت شما. این ایمیلها در اصل شرکت Yahoo را نمایندگی می کنند!

پس بهتر است با صرف هزینه سالیانه بسیار اندک، تحت نام تجاری خود فعالیت کرده، ایمیل آدرس اعضای بنگاه اقتصادی خود را یکپارچه کنید و تحت برند تجاری خود به اعتماد سازی در بین مشتریان و مخاطبانتان بپردازید.