بدون بهینه سازی، وب سایت شما مانند سوزنی در انبار کاه است. دیده نمی شوید و امکان جذب مخاطب کمی در فضای اینترنت دارید. خیلی خوب است که برداشت صحیحی از بهینه سازی وب سایت و جستجوهای اینترنتی داشته باشیم و اینکه بهینه سازی وب سایت چگونه به ما کمک می کند.

 

بهینه سازی وبسایت

 

خیلی وقتها که من با مدیر شرکت یا بخشی از شرکت درباره بازاریابی آنلاین یا بهینه سازی صحبت می کنم، خواسته آنها افزایش Page Rank گوگل و یا ارتقا رتبه وب سایت در Alexa است.

دوست دارم که شما درک کنید که PageRank و یا Alexa Rank مشکلی از راهکاری برای دیده شدن در وب نیست.

بازدید کننده وب سایت از دو روش به وب سایت شما مراجعه می کند: حالت اول: یا از هر روشی (مثلا دوست و آشنا، تبلیغات در روزنامه ها و یا آشنایی قبلی با وب سایت شما و ...) با آدرس وب سایت شما را دارد و مستقیما وارد وب سایت می شود.

حالت دوم: فرد نیاز به اطلاعات، خدمات و یا ... دارد و با استفاده از موتورهای جستجو خدمات مورد نظرش را جستجو می کند.

(البته حالت دیگری هم وجود دارد و آن اینکه لینک وب سایت شما را در وب سایت دیگری دیده و وارد وب سایت شما می شود، مانند تبلیغات بنری و یا لینکهای منتشر شده در شبکه های اجتماعی که موضوع این مطلب نیست.)

هدف بهینه سازی دقیقا همین است که بازدیدکنندگان حالت دوم را به سمت وب سایت شما هدایت کند و نه چیز دیگر!

در این راستا شما اولا باید بدانید که مشتریان بالقوه شما چه چیزی را در اینترنت جستجو می کنند و یا احتمال اینکه عبارتی را در مقایسه با عبارتی دیگر جستجو کنند چقدر است. برای مثال شما فرد جویای کار هستید. شما عبارت "استخدام" را در گوگل جستجو می کنید یا عبارت "آگهی استخدام" را؟

به نظر من احتمال جستجوی "آگهی استخدام" بیشتر است. پس شما باید تاکید خود در بهینه سازی را بر عبارت "آگهی استخدام" قرار دهید (البته اگر با من هم نظر هستید!) و این همان چیزی است که در بهینه سازی وب سایت با عنوان استراتژی کلید واژه‌ای شناخته می شود.
اگر شما علاقمند هستید که خودتان بهینه سازی وب سایت را انجام دهید، سه راهکار زیر گامهای بعدی شما پس از تعیین استراتژی کلیدواژه ای است:

  • بهینه سازی اطلاعات متا (Meta Tags) در صفحات

افزودن اطلاعات متا (شامل Keywords و Description) به مطالب وب سایت، آسانترین کاری است که از عهده شما هم بر می آید! شما باید بدانید محتوای صفحه درباره چیست؛ خلاصه ای از آن را که حداکثر 200 کاراکتر باشد در قسمت Meta Description و حدود سه کلمه یا عبارت را به عنوان کلیدواژه ها در بخش کلمات کلیدی مطلب (Keywords) وارد نمایید.

شما باید استراتژی کلیدواژه‌ای صحیحی داشته باشید و مطالب وب سایت را حول آن کلیدواژه‌ها نگارش کنید. در این صورت شما به موتورهای جستجو می گویید: "من اینجا هستم و این کلمات کلیدی به من مربوط است".

  • ایجاد لینکهای طبیعی (Natural Link Building)

احتمالا شما هم درباره ایجاد لینک و تاثیر آن بر بهینه سازی وب سایت مطالبی شنیده اید. ایجاد لینکهای نامناسب می تواند مستقیما بر بهینه سازی تاثیر منفی بگذارد، در حالی که لینک سالم یکی از عوامل کلیدی در بهینه سازی وب سایت است!

لینکهای مخفی در وبسایت، تبلیغات لینکی در سایر وب سایتها (Paid Link) از جمله مواردی است که باعث کاهش رنکینگ وب سایت در موتورهای جستجو می شود.
سعی کنید به جای استفاده از این روشها، از شبکه های اجتماعی و همچنین سایر وب سایتها با موضوعات مشابه استفاده کنید.

  • محتوا، سلطان بی رقیب وب

حتما شما هم این عبارت را شنیده اید که Content is King!

بله محتوا، رکن اصلی وب و مهمترین عامل در بهینه سازی وب سایت، جذب مخاطب، تبدیل مخاطب به مشتری و به صورت کلی بازاریابی آنلاین است. از متن، تصویر، ویدئو، اینفوگرافیک و ... در تولید محتوا بهره ببرید. به خاطر داشته باشید شما باید حرف ویژه ای برای گفتن داشته باشید.
سعی کنید احساسات مخاطب خود را بر انگیزید: او را بخندانید، بگریانید، هیجان زده کنید و ...

زمانی که شما این سه گام را بردارید کم کم رشد بازدید از وب سایتتان را احساس می کنید و بعد زمان سرمایه گذاری بر روی گامهای بعدی است. تولید محتوای حرفه ای، کارشناس SEO و بازاریابی آنلاین، کمپینهای تبلیغاتی.