داشتن آدرس ایمیل یک فرد او را به یک مخاطب هدفمند برای فعالیت اقتصادی شما تبدیل نمی کند! مخاطب هدفمند (Lead) فردی است که علاقه خود را نسبت به خدمات یا محصولات شما ابراز می دارد. در گذشته در فضای وب، مخاطب هدفمند به فردی اطلاق می شد که اطلاعات تماس خود را از طریق یک فرم (Landing Page) در ازای اطلاعات رایگان و مفید، مانند یک راهنما، کتاب الکترونیک، webinar و ... در اختیار شما قرار می داد.

 

calls to action

 

داشتن آدرس ایمیل یک فرد، او را به عنوان یک مخاطب هدفمند برای شما قرار نمی دهد. بلکه می توان او را به عنوان یک فرد تماس گیرنده در نظر گرفت. زیرا او احتمالا آدرس ایمیل خود را برای دریافت اطلاعات اضافی درباره یک محصول، عضویت در خبرنامه، دریافت یک کتابچه الکترونیکی و ... در اختیار شما قرار داده است. شما باید سعی کنید با استفاده از آدرس ایمیل، او را به یک مخاطب هدفمند تبدیل نمایید.
مکانیسم جذب مخاطب هدفمند:

بازاریابی درونگرا، مخاطب هدفمند را به سمت شما سوق می دهد. به جای تماسهای تلفنی کم اثر، یا سایر روشهای فروش که اتلاف سرمایه فراوانی به شرکت تحمیل می کند، بازاریابی درونگرا، مخاطب هدفمند را به سمت شما سوق می دهد و مسیر فروش را در مجموعه شما تسهیل می کند.

به این موضوع فکر کنید: اگر فردی به عنوان مخاطب هدفمند در وب سایت شما عضو شود، این بدان معنی است که وی درباره محصولات و یا خدمات شما ایده و نظری دارد. این موضوع می تواند زمان بسیاری را برای تیم فروش شما ذخیره کند و فرایند ایجاد اطمینان و اعتبار را برای آنها راحتتر کند.

یک مشتری مطلع و آگاه نه تنها می تواند زندگی را برای اعضای تیم فروش راحتتر کند!، بلکه می تواند در دراز مدت به آنها احساس بهتری درباره خدمات شما بدهد، زیرا انتظارات به درستی درباره خواست مشتری هدف گذاری میگردد و شما با اطلاعاتی که از آنها کسب می کنید خدماتی را به آنها عرضه می کنید که دقیقا خواست آنهاست.

حالا که با مفهوم Lead Generation آشنا شده اید، بهتر است درباره ابزارهایی که در این مسیر به کار می رود، بیشتر بدانیم:

  1. Landing-page: Landing-page ها صفحاتی در وبسایت هستند که یک هدف را دنبال می کنند: این صفحات دارای یک (یا چند) فرم هستند و اطلاعات مشتریان را در ازای یک پیشنهاد، جمع آوری می کنند. این پیشنهاد می تواند یک ebook، نسخه آزمایشی یک نرم افزار، امکان استفاده از خدمات در مدت محدود به عنوان تست برای مشتریان و یا ... باشد.
  2. پیشنهاد: در فرآیند جذب مخاطب هدفمند یا Lead Generation، پیشنهاد، اطلاعات و یا محصولی است که مخاطب را ترغیب می کند در ازای آن، اطلاعات تماس خود را در اختیار شما قرار دهد. پیشنهادات می تواند کتابهای الکترونیکی، راهنما، مشاوره رایگان و ... باشد.
  3. Call to Action: برای اینکه پیشنهاد ما و Landing Page ها دیده شوند، لازم است که از دکمه های Call to Action استفاده کنیم. البته Call to Action ها الزاما دکمه هم نیستند و می توانند به صورت متن در نوشته های ما آورده شوند. در اصل آنها عبارات یا تصاویری هستند که مخاطبان را به سمت Landing Page ها هدایت می کنند.


در مطالب آموزشی آینده به تفصیل در خصوص Call to Action ها و خصوصیات آنها صحبت می کنیم.

 

جذب مخاطب هدفمند از طریق وب سایت

حال که شما با مکانیسم Lead Generation آشنا شدید، به صورت عملی تری آنها را در یک وب سایت مورد بررسی قرار می دهیم:

  1. صفحه اصلی وب سایت: صفحه اصلی وب سایت به دلیل عمومیت باید پیشنهادات کلی تر و جامعتری به مشتری ارائه کند. مثلا مشاوره رایگان به مشتریان درباره محصولات، و یا پیشنهاداتی که محصول محور باشد.
  2. صفحات محصولات: در صفحاتی که به محصولات مرتبط است، برای هر محصول یک پیشنهاد خاص همان محصول را آماده نمایید.به این دلیل که هر فردی که آن صفحه را می بیند درجه ای از علاقمندی به آن دارد.
  3. صفحات وبلاگ: مطالب وبلاگ نباید به طور مشخص به محصول شما اشاره کند و می تواند دایره گسترده تری از علاقمندیهای مخاطبان را پوشش دهد. در حقیقت وبلاگ باید با استفاده از موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی، مخاطبان بیشتری را به سمت وبسایت شما سوق دهد. لذا لازم است مطالب آن کمی گسترده تر از محصولات شما ولی در همان راستا باشد.

با صرف کمی زمان و دقت، می توانید بفهمید که چگونه پیشنهادات متفاوتی را در صفحات وب سایت منتشر نمایید تا مخاطبان بیشتری به سمت وبسایت خود جلب نمایید. مخاطبانی هدفمند برای خرید محصولات و خدمات خود.