آماده سازی و ارسال یک خبرنامه از طریق ایمیل، پیش نیازهایی دارد و ما به صورت تیتروار در این نوشته آنها را برای شما توضیح می دهیم. از آنجایی که پس از ارسال ایمیل، پشیمانی دگر سودی ندارد!، شما باید از قبل از ارسال ایمیلها، تمامی مراحل را کنترل نمایید تا چیزی را از قلم نیاندازید.

 

کنترل موارد مهم قبل از ارسال ایمیل

 

    1. هدف از ارسال خبرنامه را در نظر داشته باشید.

      قبل از آنکه متن ایمیل را آماده کنید، استراتژی محتوا و هدف از ارسال خبرنامه را در نظر داشته باشید. آیا از خبرنامه انتظار دارید که مخاطب بیشتری را جذب وب سایت شما کند؟ بازدیدکننده بیشتری به سمت وب سایت شما هدایت کند؟ و یا کاربر ثبت نام شده بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد؟

 

    1. محتوای مورد نظر ایمیل را آماده نمایید.

      زمانی که شما هدفی از ارسال ایمیل دارید، لازم است که محتوای مناسب با آن هدف را آماده نمایید. شما به دو روش می توانید محتوای مناسب را تهیه نمایید: روش Active، بدین معنا که شما به دنبال پیدا کردن مطلبی خاص برای حل مشکل خاصی هستید. روش Passive، بدین معنی که به صورت اتفاقی مطلبی به چشم شما می خورد که می تواند مفید باشد. این که شما در کجا به دنبال مطلب بگردید به خود شما بستگی دارد، اما وبلاگ شرکت شما، خبرنامه های داخلی شرکت و یا مطالب آموزشی می تواند مکانهای خوبی برای پیدا کردن مطلب جهت درج در خبرنامه باشد.

 

    1. آماده سازی قالب خبرنامه

      قبل از آماده سازی خبرنامه، باید بدانید که چه طرحی برای قالب خبرنامه در نظر دارید و بدانید که به هر مطلب چه مقدار فضا به هر بخش از محتوا تعلق می گیرد.

      ضرورتی ندارد که ایمیل شما یک قالب خارق العاده و سرشار از تصویرهای رنگارنگ داشته باشد. طراحی فقط برای اینست که خواننده بتواند مطالب را مرور کند و بر روی لینک مورد نظرش کلیک کند.
      همچنین مطمئن شوید که خبرنامه شما در تمامی ابزارهای و مروگرها قابل رویت است. بر روی موبایل، تبلت، رایانه شخصی و .... بر اساس گزارش وبسایت Litmus، در سال 2013، حدود 51% از کاربران از موبایلها برای مشاهده ایمیلها استفاده کرده اند.

 

    1. ورود اطلاعات بر روی قالب

      اکنون زمان اینست که محتوا و تصاویر را بر روی قالب ایمیل بارگزاری نمایید. در این بخش شما باید زمان و دقت زیادی را صرف کنید. چون بعد از فشردن دکمه ارسال دیگر راه بازگشتی وجود ندارد! بهتر است ابتدا ایمیل را برای همکار خود ارسال نمایید و یا از دو نفر دیگر بخواهید تا ایمیل شما را مورد بازبینی قرار دهد.

 

    1. ایمیل را شخصی سازی نمایید.

      برای اینکه ایمیل احساس بیشتری به مخاطب دهد بهتر است از ابزارهای شخصی سازی ایمیل استفاده نمایید و نام مخاطب در بالای ایمیل شما آورده شود. همچنین چنانچه از نرم افزاهای پیشرفته ارسال ایمیل استفاده می کنید، می توانید از ابزارکهایی استفاده نمایید که محتوای هوشمند را در ایمیل شما بارگزاری نماید. مثلا از چند نوع دکمه Call to Action در ایمیلها استفاده نماید تا شما بتوانید با بررسی آمار نهایی کلیکها در ایمیل تاثیر گزار ترین گزینه را مشخص نمایید.

 

    1. انتخاب موضوع ایمیل و نام فرستنده.

      مخاطبان شما ممکن است سلایق مختلفی داشته باشند اما بررسیها نشان می دهد ایمیلهایی که از طرف یک نام حقیقی ارسال می شود، آمار بازشدن بیشتری را به همراه خواهد داشت.
      انتخاب عنوان ایمیل اما کمی سخت تر است. برای اینکه با روش انتخاب موضوع ایمیل آشنایی بیشتری پیدا کنید، می توانید به این مطلب مراجعه کنید. برای انتخاب موضوع ایمیل از متد A/B Testing استفاده نمایید تا بهترین مسیر هدایت شوید.

 

    1. استفاده از تگها

      استفاده از تگها را در ایمیل هم از یاد نبرید. بسیاری از مرورگرها (بخصوص در نسخه های خاصی از موبایل) تصاویر را به مخاطبان نشان نمی دهد و شما با انتخاب صحیح Alt Tag ها به کاربران کمک می کنید تا از محتوای لینک و تصویر بهتر آگاه شوند.

    2. به مخاطب خود احترام بگذاریم.

      دریافت یا دریافت نکرده ایمیل حق مخاطب ماست. او می تواند به هر دلیلی که برای خود دارد، ایمیلی را از طرف ما دریافت نماید و یا از لیست مخاطبان ما خارج شود. اصولا هدف ما در ایمیل مارکتینگ ارسال اسپم نیست، بلکه ارسال ایمیل برای مخاطب خاصی است که در گذشته در سایت یا شبکه اجتماعی ما ثبت نام کرده است.
      پس این حق مخاطب است که هر زمان خواست از این لیست خارج شود. لذا شرایط و مقررات خبرنامه و همچنین لینک لغو عضویت باید در دسترس مخاطب باشد.

 

    1. ارسال

      اکنون زمان فشرده دکمه ارسال است!

 

  1. آنالیز و گزارشگیری از ایمیلهای ارسالی

    یکی از مهمترین بایدهای بازاریابی آنلاین، گزارشگیری از مجموعه فعالیتهایی است که در این حوزه انجام می گیرد. اصولا شما با آنالیز آماری که از بازاریابی آنلاین بدست می آورید با کسب علایق مخاطبان، می توانید بهتر و با بازدهی بیشتری به فعالیت خود ادامه دهید.

    زمانی که شما اطلاعات لازم از علایق مخاطبان خود بدست می آورید برای ادامه مسیر خود جهت و برنامه مشخصی خواهید داشت که به بهترین نتیجه منتهی شود.
    اگر از نرم افزارهای ارسال ایمیل استفاده می کنید می توانید از سیستم داخلی آمارگیری آنها استفاده نمایید و در غیر این صورت گوگل آنالیتیکس می تواند به شما کمک کند.


چه موارد دیگری در ارسال ایمیل باید مد نظر قرار گیرد؟ لطفا نظرات خود را در قالب کامنت در وبسایت ما و یا شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارید.