طی سالیان قبل، تغییرات زیادی در نحوه بهینه سازی وبسایت مشاهده شده است. این تغییرات شامل نحوه ایندکس شدن صفحات توسط موتورهای جستجو و نمایش نتایج جستجو توسط آنها، عبارات جستجو شده توسط کاربران و همچنین روشهایی است که بازاریابان اینترنتی به کار می گیرند تا ترافیک بیشتری از طریق موتورهای جستجو کسب کنند، می شود.

 

اشتباهات درباره بهینه سازی وبسایت

 

اما به رغم تمام این تغییرات گسترده، هنوز دیدگاههای اشتباه فراوانی درباره بهینه سازی وب سایت وجود دارد. ممکن است شما در گذشته با شرکتهایی برای بهینه سازی وبسایت تماس گرفته باشید و یا این، در برنامه های آتی شما باشد.

12 موردی که ادامه این مطلب مطالعه می کنید، 12 دیدگاه غلط درباره بهینه سازی وبسایت است که بهتر است آنها را فراموش کنید!

 

01 Google Authorship باعث بهبود موقعیت وبسایت در موتورهای جستجو می شود.

در آگوست سال 2014، گوگل رسما فعالیت بر روی پروژه مولف گوگل را متوقف کرد. با استفاده از نشانه گذاری مولف گوگل، نام و تصویر نویسنده در کنار هر مطلب (مثلا پست وبلاگ) درج می گردید. با توقف این پروژه کلیه اطلاعات مرتبط با این پروژه از موتور جستجوی گوگل حذف گردیده است و دیگر تاثیری بر بهینه سازی وبسایت نخواهد داشت.

 

02 وبسایت باید در موتورهای جستجو ثبت شود.

این تصور کاملا غلطی از طرف شما و یک ادعای بی اساس از طرف شرکتهایی است که در زمینه سئو فعالیت می کنند. در حالی که وبسایتهای تازه می توانند آدرس خود را در موتورهای جستجو مانند گوگل ثبت کنند، گوگل، بینگ، یاهو و ... دائما در حال بروز رسانی بانک اطلاعاتی خود و ثبت سایتها و لینکهای جدید در موتور جستجوی خود هستند. به خاطر داشته باشید که ثبت آدرس وبسایت، چیزی را تضمین نمی کند، بلکه موتورهای جستجو، خود در بازه های زمانی از پیش تعیین شده وبسایت شما را دیده و آن را به لیست خود اضافه خواهند کرد.

 

03 لینک بیشتر از محتوای بیشتر بهتر است.

این سوال احتمالا برای شما پیش می آید که بهتر است بر روی لینک بیشتر سرمایه گذاری کنید یا بر روی محتوای بیشتر؟

اگر چه لینکها بخشی از اعتبار وبسایت شما را تشکیل می دهند، اما اگر بخواهید بر روی وبسایت خود سرمایه گذاری کنید به شما پیشنهاد می دهیم که بر فردی (یا مجموعه ای) را به کار بگیرید که برای شما محتوا تولید کند.
زمانی که شرکتها فردی را برای ایجاد لینک (Link Building) به کار می گیرند، تمرکز خود را بر روی کمیت لینکها قرار می دهند تا کیفیت محتوا. حال اینکه دیگر زمان بازی با تعداد لینکها به سر آمده است. لینکهایی برای وبسایت شما مفید خواهند بود که از منابع معتبر در وب، نسبت به وبسایت شما ایجاد شده باشند.

اگر شما بر روی تولید محتوای مفید سرمایه گذاری نمایید که در وبسایت، وبلاگ، شبکه های اجتماعی و ... منتشر شود، در طی زمان لینکهای با کیفیتی را نیز به سمت وبسایت شما هدایت خواهد نمود.

 

04 راه اندازی وبسایت بر روی پورت های امن بر بهینه سازی وبسایت بی تاثیر است.

آیا دقت کرده اید که آدرس بعضی وبسایتها با http آغاز می شوند و بعضی با https؟ در حقیقت سایتهایی که با https آغاز می شوند، لایه ای امنیتی را به وبسایت اضافه کرده اند. مانند وبسایت بانکها و درگاههای پرداخت اینترنتی.

در آگوست سال 2014، گوگل اعلام کرد که بارگزاری وبسایتها از طریق پورت https به عنوان یک عامل در تخصیص جایگاه بهتر در نتایج جستجو لحاظ خواهد گردید. هر چند این تاثیر گذاری بسیار ناچیز است و کمتر از 1% خواهد بود، اما این بدان معنی است که گوگل علاقمند است وبسایتها را به استفاده از درگاه امن (https) تشویق کند.

 

05 بهینه سازی به معنی کسب جایگاههای نخستین در موتورهای جستجو است.

هر چند نمی توان کسب جایگاه بهتر در موتورهای جستجو را نادیده گرفت، اما باید به رفتار کاربران در اینترنت نیز توجه کافی داشت. تحقیقات نشان می دهد که کاربران به نتایج اولیه، مخصوصا سه نتیجه اول در نتایج جستجو علاقمند هستند. اما تحقیقات نشان می دهد که بدست آوردن همین رتبه ها در صفحه بعد (صفحه دوم) نیز به همین میزان کلیک کاربران را به همراه خواهد داشت.

مهمتر اینکه به یاد داشته باشید که بدست آوردن جایگاه خوب، به معنی موفقیت نیست. هدف از حضور در وب، بدست آوردن یک جایگاه موفق نیست، بلکه جایگاه خوب در موتورهای جستجو، یک وسیله برای موفقیت در اینترنت است. چه فایده اگر در رتبه اول باشید، روزانه هزاران نفر از طریق موتورهای جستجو به سمت وبسایت شما هدایت شوند، اما در آمار فروش شما تغییری حاصل نشود؟

 

06 اطلاعات متا تاثیر فراوانی بر روی بهینه سازی وبسایت دارند.

اطلاعات متا، شامل Meta Description و Meta Keywords، اطلاعاتی است که درباره محتوای هر صفحه وبسایت، توضیحاتی را به مخاطبان ارائه می دهد. معمولا این توضیحات، در نتایج حاصل از جستجو، در زیر عنوان مطلب به نمایش در می آید.

در سال 2009 گوگل اعلام کرد که از این پس اطلاعات متا جایگاهی در الگوریتم این شرکت در نتایج حاصل از جستجو نخواهد داشت.

اما به خاطر داشته باشیم که توضیحات متا، اگر به شکل صحیح و مرتبط به کار برده شود، می تواند در اقناع مخاطبان برای بازدید از آن مطلب مفید باشد. پس بهتر است اطلاعات متا به شکلی صحیح و مرتبط با مطلب به کار برده شود و از با این کار می تواند به طور غیر مستقیم در جذب مخاطبان موثر باشد.

 

07 بهینه سازی فعالیتی است که تیم IT شرکت از پس آن بر می آید!

به نظر می رسد دیدگاهی درباره بهینه سازی وبسایت وجود دارد که آن را یک کار تکنیکال می داند و چون یک کار تکنیکال است، تیم IT شرکت از پس آن بر می آید!

اگر چه سئو شامل مجموعه ای از کارهای تکنیکال بر روی وبسایت نیز می شود، اما بیش از 80% مجموعه فعالیتهای سئو ارتباطی با کارهای فنی ندارد.
برای پیشبرد استراتژی بهینه سازی وبسایت، اطلاعات و توانایهایی متفاوت با آنچه کارشناسان IT دارند، نیاز است.

 

08 کلیدواژه ها باید دقیقا یکسان و مشخص باشند.

نخستین گام در بهینه سازی وبسایت، تعیین استراتژی کلیدواژه ای آن وبسایت است. اما این کلیدواژه ها الزاما نباید در همه جا به صورت یک عبارت یک شکل به کار برده شود. در تیترها، در متن،....

کلیدواژه ها باید به شکلی به کار برده شود که محتوای شما یک محتوای دارای معنی باشد. هیچ چیز بدتر از یک متن بدون سر و ته نیستکه فقط تعدادی کلیدواژه در آن گنجانده شده است.
هدف باید اطلاع رسانی به مخاطب باشد، نه اطلاع رسانی به موتور جستجو!

 

09 تعداد صفحات بیشتر به نتایج بهتری ختم می شود.

منطقا شما فکر می کنید که هر چه در وب اثر بیشتری از خود باقی بگذارید، نتایج بهتری هم در بهینه سازی بدست خواهید آورد، اما مطمئنا اینگونه نیست!

به سه دلیل: اولا همه صفحات شما در موتور جستجو درج نمی گردد. ثانیا صفحات درج شده الزاما در موتور جستجو باقی نمی مانند. و ثالثا صفحات درج شده الزاما ترافیک و مخاطب هدفمند مناسبی را به سمت شما هدایت نمی کنند.
بدتر اینکه، معمولا کسانی که تلاش خود را برای افزایش کمیت لینکها متمرکز می کنند، از کیفیت محتوا غافل شده و اینگونه به نظر می رسد که وبسایتی فاقد کیفیت لازم را برای مخاطبان آماده کرده اند.

 

10 میکروسایتها و سایر دامنه های اینترنتی من، که به وبسایت لینک شده، باعث بهبود سئوی وبسایت می شود.

موتورهای جستجو آنقدر باهوش هستند که سوابق یک دامنه و یا وبسایت دیگر را بدست آورند و آنها را با هم انطباق دهند. تاثیر لینک کردن دامنه های متفرقه به دامنه اصلی تقریبا هیچ است.

پس بهتر است به جای اینکه با خرید دامنه های گوناگون پول خود را دور بریزید و وقت خود را هدر دهید، زمان بیشتری برای بهبود عملکرد وبسایت اصلی خود و تولید محتوای مفیدتر صرف نمایید.

 

11 گوگل متوجه نمی شود اگر از سایتهای بد و متفرقه و تبلیغاتی لینک بگیرم!

کاملا متوجه می شود! گوگل را احمق فرض نکنید! آنها تقریبا همه چیز را می دانند. و به همین دلیل است که دائما فلوچارت نتایج جستجو را تغییر می دهند: پاندا، پنگوئن، هامینگبرد،...

 

12 صفحه اصلی من به محتوای زیادی نیاز دارد.

آیا در اینترنت با وبسایتهایی برخورد نکرده اید که صفحه اصلی خود را تنها با یک فرم ثبت نام کوچک کرده اند؟ آیا تاکنون با سایت Dropbox برخورد نکرده اید؟ یکی از موفق ترین وبسایتهای ذخیره و به اشتراک گذاری فایل.

الزامی برای اینکه صفحه نخست سایت شما پر از مطالب با کلیدواژه های مرتبط باشد وجود ندارد. بلکه می توانید صفحه نخست وبسایت خود را با استفاده از تصاویر تاثیر گذارتر کنید.

به طور کلی، ایجاد ارتباط با مخاطبان، آن چیزی است که در تمام مراحل آماده سازی وبسایت، تولید محتوا، سئو و ... باید به آن توجه داشته باشید.

 

نتیجه گیری

اکنون که با چندین دیدگاه و نظر اشتباه درباره بهینه سازی وبسایت آشنا شده اید، بهتر و با بازدهی بیشتری می توانید برای فعالیت های آینده خود استراتژِی بهینه سازی آماده کنید و آن استراتژی را پیش ببرید.

آنچه این راهنما در یک جمله بیان می کند اینست که سئو یا بهینه سازی وبسایت، عبارتست از درک تجربه کاربران از جستجو در اینترنت، و این نقطه آغاز بهینه سازی است. هر چه کاربران تجربه بهتری از کار با وبسایت شما داشته باشند، محتوای بهتری را ببینند و بتوانند با فعالیت شما ارتباط برقرار کنند، حضر بیشتری در وبسایت شما خواهند داشت، لینکهای شما را بیشتر به اشتراک خواهند گذاشت، جایگاه شما در موتورهای جستجو بهتر شده و در نتیجه استراتژی بهینه سازی شما موفقتر خواهد بود.