در نوشته قبلی، توضیحاتی در خصوص سئو سایت و مقدمات شروع به کار برای بهینه سازی وبسایت ذکر شد. اکنون ادامه مطلب را پیگیری نمایید.

 

سئو سایت

On-Page SEO:

بهینه سازی درون صفحه ای یا On-Page SEO (اصطلاح بهتری برای ترجمه آن پیدا نکردم!)، به مجموعه اقداماتی در سئو سایت گفته می شود که در داخل وبسایت انجام می گیرد. اقداماتی مانند تعریف تگها، لینکهای داخلی، بهینه کردن محتوا و ...
نخستین قانون در سئو درون صفحه ای، تفکر بر روی کلیدواژه‌های است که مشتریان بالقوه شما آنها را جستجو می کنند. این کار باعث افزایش احتمال دسترسی وبسایت در Google، Bing و سایر موتورهای جستجو می شود.

به طور کلی On-Page SEO شامل دو جز مشخص می باشد:

  1. انتخاب بهترین کلیدواژه برای مطالب
  2. آشکارسازی این موضوع برای موتورهای جستجو که صفحات شما درباره آن کلیدواژه‌ها می باشد.

 

بهینه سازی درون صفحه‌ای – روش قدیمی

الگوریتم موتورهای جستجو، اعتبار بخشی به صفحات بر اساس فاکتورهای عددی است. ایده مقدماتی اینست که صفحات در نتایج حاصل از جستجو نمایش داده می شوند، زیرا شامل عبارات جستجو شده، می باشند. ابزارهای زیادی در اینترنت وجود دارند که چگالی کلیدواژه ها را در یک صفحه بررسی می کنند. برخی از آنها به شما می گویند هر چه که از کلیدواژه‌ها در صفحات خود بیشتر استفاده کنید، نتایج بهتری خواهید گرفت!

البته این شیوه کاملا مردود است زیرا:

اولا: وبسایتهای زیادی وجود دارند که از کلیدواژه ای خاص در متون خود استفاده می کنند، لذا استفاده بی رویه از کلیدواژه‌ها نمی تواند معیار صحیحی برای کسب جایگاه مناسب باشد.

ثانیا: استفاده بی رویه از کلیدواژه‌ها علاوه بر اینکه تجربه کاربری بدی را برای مخاطبان شما به همراه دارد، می تواند منجر به حذف از نتایج جستجو، در موتورهای جستجو شود.

 

بهینه سازی درون صفحه ای – شیوه جدید:

کماکان باید از کلید واژه ها استفاده کرد، اما به جای پراکنده کردن کلید واژه‌ها در مطالب، به دنبال ایجاد ارزش برای مخاطبان خود باشید. مطالبی تولید کنید که برای خوانندگان ارزش آفرین باشد.

در بهینه سازی درون صفحه ای، اجزای زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • متا تگ ها: متا تگها اطلاعاتی هستند که در قسمت <HEAD> صفحات وبسایت قرار می گیرند. کاربردی ترین تگها (از دیدگاه سئو) عبارتند از: Meta Keyword، Meta Description و Meta Title.

این تگها، اطلاعاتی در خصوص محتوای صفحه مورد نظر را در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهند و بدینوسیله، به موتورهای جستجو کمک می کنند تشخیص دهند کدام صفحه، برای کدام نتیجه جستجو مناسبتر است.

از دیدگاه سئو، تگهای Title و Meta Description بسیار حائز اهمیت هستند. تگ Title عبارتست از جمله ای که محتوای مورد نظر را در یک جمله بیان می کند. به زبان ساده تر همان تیتر مطلب است که در قالب تگ برای موتورهای جستجو نمایش داده می شود.

جهت کسب نتیجه، بهتر است تیتر مطلب، شامل کلیدواژه ای باشد که با متن مرتبط است و البته برای ما هم مهم است.
Meta Description، متنی است که در ذیل هر لینک در نتایج جستجو، نمایش داده می شود. و یا زمانی که لینک را به صورت مستقیم در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذاریم در قسمت توضیحات نمایش داده می شود.

هر چند که شاید Meta Description، از دیدگاه موتورهای جستجو دارای اعتبار کمی برای سئو وبسایت داشته باشد، اما از یاد نبریم که :

جهت حصول نتیجه، بهتر است Meta Description، شامل کلیدواژه‌های مرتبط با متن باشد و همچنین تعداد کاراکترهای آن از 160 کاراکتر بیشتر نباشد، زیرا به صورت ناقص نمایش داده می شود.

 

متا دیتا

 

  • محتوا: محتوا، مهمترین عامل در سئو سایت می باشد. هم کاربران انسانی و هم رباتهای جستجوگر، محتوا را رصد می کنند تا کلیدواژه هایی را در متن جهت نمایش لینک در جایگاه مناسب بیابند.

محتوای شما نباید به صورت غیر طبیعی از کلیدواژه ها انباشته باشد، زیرا موتور جستجو به راحتی این را تشخیص داده و شما جریمه می شوید. به جای آن شما باید محتوا مورد نظر درباره محصولات، خدمات و .. را به صورت طبیعی بنویسید و اجازه دهید کلیدواژه‌ها به صورت طبیعی در جای خود قرار بگیرند. از یاد نبرید که محتوای مفید و کاربر پسند، بهترین راه برای بهینه سازی سایت و همچنین فروش بیشتر است.

  • لینکهای داخلی: ایجاد لینکهای داخلی، یکی دیگر از مواردی است که در بهینه سازی وبسایت باید رعایت شود. شما می توانید راهنمای جامع لینکهای داخلی را از اینجا دریافت کنید.
  • ساختار لینکها: فرض کنید شما مطلبی درباره مشتریان دارید. از لحاظ سئو، خیلی بهتر است که شکل URL شما به فرم yourdomain.com/customer باشد تا به فرمت: yourdomain.com/index.php?p12-3. بهتر از آن اینست که شکل لینک به شکل "مشتریان/yourdomain.com".
  • وبسایت کنشگرا (responsive): یک وبسایت کنشگرا (responsive) از چند نظر برای شما بهتر است. اولا خوانندگان شما می توانند به راحتی مطالب آن را در هر دستگاهی (موبایل، تبلت، PC) بخوانند و هم اینکه گوگل حساب ویژه ای برای وبسایتهای کنشگرا باز می کند!
  • سرعت صفحات: سرعت صفحات، یک عامل تاثیرگذار در سئو سایت می باشد. شما می توانید سرعت بارگزاری صفحات را با ابزارهای مختلفی از جمله سرعت سنج گوگل بسنجید. حتی الامکان سعی کنید جهت لود سریعتر از تصاویر با حجم کمتر استفاده کنید (البته تا جایی که به تصاویر بی کیفیت تبدیل نشوند!). همچنین انتخاب یک هاست با کیفیت و سریع می تواند عاملی جهت بارگزاری سریعتر صفحات باشد. انتخاب یک هاست داخلی و یا خارجی به عهده شماست، فقط به خاطر داشته باشید که هاستهای داخلی برای کاربران داخل ایران سریعتر عمل می کنند و هاستهای خارجی برای کاربران خارجی و البته موتورهای جستجو!

 

ادامه دارد...