در دوران نه چندان دور، بازاریابان تنها زمانی اقدام به تولید محتوا می کردند که نیاز سازمانی آنها را مجبور به این کار می کرد، مثلا معرفی محصول یا خدمات جدید. اما بازاریابی درونگرا، از این روش تاریخ مصرف گذشته پیروی نمی کند!!!

در بازاریابی آنلاین شما نیاز دارید تا مخاطبان خود را با استفاده از مطالب مفید و به روز، جذب کنید، آموزش دهید و به مشتری تبدیل کنید. بازاریابی در عصر کنونی نیازمند تولید مداوم محتوای جدید، بلاگ نوشته ها، ویدئوها، کتابهای الکترونیک و .... می باشد. این محتوا از چندین منظر حائز اهمیت است: رنکینگ وب سایت را در موتورهای جستجو بهبود می بخشد، ترافیک جدید را به سمت وب سایت آنها هدایت می کند و مخاطبان قدیمی را مجددا به بازی می گیرد.

 

استراتژی تولید محتوا

 

دو اشتباه بزرگ در تولید محتوا:

زمانی که انگیزه شما در تولید محتوا کم شود، دو خطر تولید محتوا برای وب سایت، بلاگ، شبکه های اجتماعی و ... را تهدید می کند:

  1. تولید محتوا برای وبلاگ، وبسایت، شبکه های اجتماعی و ... متوقف شود که با این اتفاق شما یک کانال مهم برای جذب مخاطب و مشتری بیشتر را مسدود کرده اید.
  2. تولید محتوای بدون هدف و بی کیفیت، بهترین روش برای اینست که مخاطبان فعلی خود را از دست بدهید. با تولید محتوایی که همراستا با محصولات و خدمات شما نیست و همچنین بدون در نظر گرفتن خواسته های مخاطبان آماده گردد، ریسک جذب مخاطبان اشتباه و همچنین از دست دادن مخاطبان هدفمند بالا می رود.

این راهنما به شما کمک می کند یک استراتژی تولید محتوا برای سازمان و شرکت خود ایجاد نمایید.

 

فصل اول: مخاطبان خود را بشناسید

شما به دنبال یک راهنمای عملی برای تولید محتوا هستید. لذا قبل از آنکه شروع به تولید محتوا نمایید باید مخاطبان خود را بشناسید و بدانید برای چه افرادی اقدام به تولید محتوا می کنید. برای رسیدن به این مهم شما باید تصویری از مخاطبان خود در نظر داشته باشید. بدانید مهمترین خواسته آنها چیست؟ شما چه کمکی در رفع مشکلات به آنها خواهید کرد؟ چگونه آنها را پیدا می کنید: در وبلاگ، در شبکه های اجتماعی، در ایمیل مشتریان و .... اینها سوالاتی است که به شما در رفتار شناسی مخاطبان کمک می کند.

برای رفتارشناسی مخاطبان، شاید مشتریان قدیمی شما یک جامعه آماری مطلوب باشند. شما احتمالا بانک اطلاعاتی از مشتریان قدیمی خود دارید که شامل نام، سن، شغل، موقعیت اجتماعی، نوع فعالیت تجاری و ... آنها می باشد. برای مثال مشتریان یک بانک از یک سرمایه دار بزرگ تا یک شرکت کوچک چند نفره تا یک مادر خانه دار را شامل می شود.

کارشناسان بازاریابی در بانک برای هر دسته از این مشتریان پروفایلی را آماده می کنند.

با توجه به این پروفایلها، شما می توانید مشکلات، خواسته ها، نیازهای هر دسته از مشتریانتان را مورد بررسی قرار دهید:

  • مشتریان با چه مشکلاتی روبرو هستند؟
  • مشتری به چه چیزی احتیاج دارد؟
  • آنها در جستجوی چه اطلاعاتی می باشند؟

بررسی و آنالیز مسیری که مخاطبان را به مشتریان شما تبدیل می کند، اقدام ارزشمندی است که چشم اندازی درباره مشتریان و رفتار آنها در اختیار شما قرار می دهد. برای نتیجه بهتر و دقیقتر، می توانید از ابزار آمارگیری مانند Google Analytics استفاده نمایید. استفاده از این ابزار به شما کمک می کند تا بدانید جستجوی چه عباراتی مشتریان را به سمت شما هدایت می کند، چه مدت زمانی در وبسایت شما می مانند. کدام مطالب و یا خدمات و محصولات برای آنها جالب تر است و ...

 

فصل دوم: طراحی محتوا برای رسیدن به چرخه خرید

محتوا نقش مهمی در تمام مراحل بازاریابی آنلاین ایفا می کند. از ایجاد آگاهی در مخاطب در خصوص شرکت شما و محصولات، تا تبدیل مخاطبان به مشتریان. اما محتوایی که برای رسیدن به هر کدام از این اهداف باید مورد استفاده قرار گیرد متفاوت می باشد و این بدان معنی است که شما باید مطمئن باشید که مطالب شما تمامی مراحل یک چرخه خرید را در بر می گیرد:

  1. آگاه سازی: فرد مورد نظر در باره شما و محصولات و خدمات شما آگاهی پیدا می کند و به این نتیجه می رسد که به این خدمات نیازمند است.
  2. تحقیق و آموزش: فرد مورد نظر با پی بردن به مشکل احتمالی خود (آگاه شدن نسبت به نیازمندی خود) به دنبال راه حل و روش غلبه بر این نیازمندی خواهد رفت و روشهای متفاوتی از جمله خدمات و محصولات شما را مورد بررسی قرار می دهد.
  3. مقایسه: فرد مورد نظر درباره قیاسهای انجام گرفته تصمیم گیری می کند و کم کم لیست نهایی خود را کوچک تر می کند.
  4. خرید: سر انجام مخاطب درباره خرید تصمیم می گیرد و یکی از میان چند گزینه را انتخاب می کند.

 

طرح تولید محتوا:

اکنون زمان آنست که فرآیند تولید محتوا را طراحی کنید. اکنون نوع محتوا و مسیر انتشار آن را معین نمایید. مطمئنا فرد مورد هدف با برخی از مسیرهای انتشار اطلاع درگیر می شود. مثلا پیگیری شما در شبکه های اجتماعی و یا پیگیری وبلاگ شرکت. بررسیها نشان داده است که انواع مشخصی از محتوا برای هر بخش از چرخه خرید می تواند مفیدتر باشد.

به مثال زیر توجه نمایید:

 

buying cycle fantasy

 

 

فصل سوم: ایجاد تقویم تولید محتوا

تقویم تولید محتوای خود را ایجاد نمایید: زمانی که رفتارشناسی مخاطبان انجام گرفت و نقشه تولید محتوا حول آن شکل گرفت، زمان آنست که بدانیم کی و کجا محتوا را منتشر کنیم.

یک روش موثر برای این کار ایجاد یک تقویم تولید محتواست. تقویم تولید محتوا مانند یک نقشه راه عمل می کند و به شما نشان می دهد که چه نوعی از محتوا را ایجاد نمایید، چه موضوعاتی را پوشش دهید و در په زمانهایی اقدام به انتشار مطالب نماید که بیشترین بازده را در تولید محتوا داشته باشد.

اینها پیشنهادات ماست برای اینکه شما نقشه راه خود را آماده نمایید:

  1. یک فایل صفحه گسترده مانند اکسل و یا یک تقویم در گوگل ایجاد نمایید برای اینکه برنامه خود را در آن ذخیره نمایید. در شرایط ایده آل، برنامه ریزی شما باید برای سه ماه باشد، هر چند صحبت کردن درباره چنین برنامه ای از اجرای آن بسیار راحت تر است!
  2. تقویم آماده شده را با استفاده از فعالیتهای خود مانند زمان انتشار پست در وبلاگ، زمان بروز رسانی شبکه های اجتماعی و .... . هدف اینست که با ترکیبی مناسب از همه ابزارهای انتشاراتی، مانند وبلاگ، شبکه های اجتماعی، کتاب الکترونیکی و همچنین برای هر دسته از مخاطبان اهداف لازم را تعیین کرده و به آن سمت حرکت کنیم.
  3. استراتژی کلید واژه ای، بهینه سازی، چرخه خرید و سایر اهداف بازاریابی آنلاین را یادداشت نمایید و در زمان لازم به نوشته خود مراجعه نمایید.
  4. زمانهای ویژه را از یاد نبرید. فروشندگان خرد باید در تقویم خود زمان اعیاد، روز مادر، و سایر مناسبت ها را یادداشت کنند و فعالین تجاری بزرگ، زمان نمایشگاهها و کنفرانسها و ....
  5. در تقویم خود موقعیتهایی را برای بازنشر اطلاعات در نظر بگیرید. برای مثال باز نشر یک کتابچه و یا یک ویدئو که در مقایسه با یک نوشته وبلاگ، زمان زیادی برای انتشار آن صرف شده است می تواند در برنامه شما قرار بگیرد.

 

نتیجه گیری:

با استفاده از مطالبی که در اینجا خواندید، شما هم اکنون آماده هستید که استراتژی تولید محتوا را برای فعالیت خود تهیه نمایید.

خلاصه مهمترین نکاتی که در اینجا بدانها اشاره کردیم عبارتست از:

  • مخاطبان خود و شخصیت آنها را بشناسید و با توجه به آن محتوای مورد نظر را هوشمندانه تهیه نمایید.
  • محتوای سایت را با توجه به چرخه خرید مشتریان آماده کنید تا مطمئن شوید مطالب شما تمامی مراحل یک خرید را پوشش می دهد.
  • یک تقویم تولید محتوا آماده کنید تا یک برنامه تفصیلی انتشار محتوا را مطابق برنامه زمانبندی اجرا نمایید.